«ایران استوار، 44 سال افتخار»| ربات‌های ایرانی؛ قاتل تانک‌های آبرامز و مرکاوا

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| ربات‌های ایرانی؛ قاتل تانک‌های آبرامز و مرکاوا

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| ربات‌های ایرانی؛ قاتل تانک‌های آبرامز و مرکاوا

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند از ابتدای پیروزی انقلاب به ویژه پس از دفاع مقدس دستاوردهای مختلفی را در حوزه تجهیزات و تسلیحات داشته باشند.

«ایران استوار، 44 سال افتخار»| ربات‌های ایرانی؛ قاتل تانک‌های آبرامز و مرکاوا

گروه سیاسی هشتمین کنگرۀ ملّی مهندسی عمران: صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین طراحان و سازندگان تجهیزات و تسلیحات نظامی هستند. صنایع دفاعی ایران اسلامی، شرکت‌ها و بخش‌های دانش‌بنیان هستند که آغاز فعالیت آن‌ها به دوران ابتدایی دفاع مقدس باز می‌گردد؛ هنگامی که ایران تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داشت و اگر صنایع دانش‌بنیان نظامی را پایه‌گذاری نکرده بود شاید سرنوشت دفاع مقدس به شکل دیگری رقم خورده بود.  صنایع دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز را طراحی کرده و بسازد.  گروه سیاسی هشتمین کنگرۀ ملّی مهندسی عمران قصد دارد به مناسبت فرارسیدن 44مین دهه فجر انقلاب اسلامی مروری بر تجهیزات و تسلیحات بومی و ساخت داخل در حوزه‌های مختلف داشته باشد. دومین گزارش از این مجموعه به بررسی توان طراحی و تولید خودروهای هوش مصنوعی توسط صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.  

 

  هوش مصنوعی، علم مورد نیاز نیروهای مسلح برای مقابله با دشمنان دانش هوش مصنوعی جزو جدیدترین علومی است که طی‌ چند دهه اخیر توانسته‌اند اهمیت خود را در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه نظامی نشان بدهند. از این رو، نیروهای مسلح در سطح جهان نیز در سال‌های اخیر به سوی استفاده از این علم رفته اند که می‌توان مثال مشهود آن را در بسیاری از ربات‌ها و پهپادها مشاهده کرد. باید نسبت به این نکته هم تاکید کرد که هوش مصنوعی در سایر حوزه‌‍‌ها همچون طراحی و ساخت شبیه‌سازهای مختلف مانند شبیه‌سازهای پروازی هم استفاده شده است.  هنگامی که شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم که استفاده از آن در حوزه رباتیک چندین سال است که در سطح جهان رواج پیداکرده و چند کشور جهان با کاربرد این علم راهبردی به دستاوردهای خوبی در حوزه رباتیک دست یافته‌اند.   

  در این راستا و با توجه به اهمیت حوزه هوش مصنوعی، مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که همواره در حال رصد و پایش علوم جدید برای ارتقای قدرت خود هستند چند سالی است که به سوی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف گام برداشته‌اند.  استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌هایی همچون خودروهای رباتیک، گلوله‌های توپخانه‌ای، شبیه‌سازها و پهپادها جزو مهم‌ترین حوزه‌های کاربردی‌شدن این علم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده است. البته مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح ایران اسلامی استفاده از هوش مصنوعی را رها نکرده و به طور پیوسته در حال احصای حوزه‌های جدید برای استفاده از هوش مصنوعی هستند.  

  خهپادهای ایرانی؛ قاتل تانک‌های میلیون دلاری دشمنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر با استفاده از هوش مصنوعی و عملیاتی‌کردن آن توانسته به سوی طراحی و ساخت خهپادها(خودروهای هدایت‌پذیر از دور) با کاربردهای مختلف حرکت کرده است. تجهیزاتی که در سال‌های اخیر و با توجه به جنگ‌های نامنظم اخیر در غرب آسیا اهمیت خود را به طور دوچندان نشان داده است. سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با توجه به موقعیت ایران اسلامی و با احصای شرایط غرب آسیا و همچنین توجه به تجربه ظهور گروهک تروریستی داعش به سوی طراحی و ساخت خهپادها حرکت کرده و آن‌ها را مطابق با دانش روز دنیا به تولید رسانده است. نذیر، حیدر و کاراکال خودروهای هدایت‌پذیر از دور(خهپاد) تولید سازمان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش هستند که هر کدام از آن‌ها کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.   

  خودروی بدون سرنشین نذیر رژه 29 فروردین ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1394 همانند همیشه دستاوردهای جدیدی را به نمایش همگان گذاشت؛ یکی از این دستاوردها خودروی رزمی نذیر بود. خودروی رزمی نذیر یک خودروی بدون سرنشین هدایت پذیر از دور است که در دو نوع 4 و 6 چرخ طراحی و تولید شده است. این خودرو از یک شاسی با انعطاف بالا و همه‌جا رو بهره می‌برد که قادر است در هر نوع زمین با عارضه‌های متفاوت حرکت کند.  موتور نذیر یک موتور الکتریکی است که به علت بی‌صدا بودن یک مزیت بزرگ را به آن بخشیده است و آن امکان فعالیت مخفیانه در مناطق عملیاتی. این موتور توانسته برد عملیاتی نذیر را به عدد ۲ کیلومتر برساند و با استفاده از سامانه شناسایی اپتیکی قادر به اجرای ماموریت‌های شناسایی در مناطق عملیاتی است. سامانه مذکور قابلیت هدف‌گیری در شب و روز و آب و هوای نامساعد را هم داراست.  

دیدگاهتان را بنویسید