خبر خوب| این کارگر ایرانی نان دلش را می‌خورد/ ماجرای کیف طلا و پاکبان مشهدی

خبر خوب| این کارگر ایرانی نان دلش را می‌خورد/ ماجرای کیف طلا و پاکبان مشهدی

خبر خوب| این کارگر ایرانی نان دلش را می‌خورد/ ماجرای کیف طلا و پاکبان مشهدی

امروز روز ایران و ایرانی است. روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای. ما هم که شُهره‌ایم به پهلوان‌پروری. از قدیم‌الایام. اما فرهنگ پهلوانی ایران باستان با ورود اسلام و تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی (ع)، اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی اسلامی در جهان مطرح است. شاید این مناسبت فرهنگی بتواند بهانه خوبی برای ترویج اخلاق‌مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه‌ای معنوی به مردم جهان باشد.

خبر خوب| این کارگر ایرانی نان دلش را می‌خورد/ ماجرای کیف طلا و پاکبان مشهدی

گروه خبر خوب: امروز، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است. کشورمان هم که شُهره‌ است به پهلوان پروری. از قدیم الایام. اما فرهنگ پهلوانی ایران باستان با ورود اسلام و تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی (ع)، اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی اسلامی در جهان مطرح است. این ورزش نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است. شاید این مناسبت فرهنگی بتواند بهانه خوبی برای ترویج اخلاق مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه‌ای معنوی به مردم جهان باشد.  ورزش از هر نوعش که باشد، خوب است. در همین راستا هم امام حسین (ع) می‌فرمایند: «در تمام مدت عمر خود برای سلامتی و حفظ تندرستی بدن‌های خود کوشا باشید.» اما در کنار ورزش، حواستان به پرورش اخلاق ورزشی هم باشد. با این پیش زمینه خبرهای خوب امروز را که همه و همه خبر از روحیه پهلوانی و فرهنگ جوانمردی ایرانیان است را آغاز می‌کنیم. 

* ماجرای یک پاکبانِ پاکدست! اولین خبر خوب امروزمان همانطور که گفتیم در مورد پهلوانی و مناعت طبع بالای ایرانی‌هاست. گفتیم که اخلاق مداری و جوانمردی در رگ و خون این ملت جاری است. برایش گواه هم داریم؛ جوانمردی که در این اوضاع و احوال که بعضا مردم از شرایط مالی و اقتصادی‌شان گله و شکایت دارند، یک کیف حاوی طلا و پول نقد که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارزش داشته را پیدا می‌کند، اما روحیه جوانمردی‌اش باعث می‌شود که کار درست را انجام دهد و آن را به صاحبش برگرداند. نام این بزرگمرد «مصطفی جاوید» پاکبانی پاکدست  از دیار مشهد است. درود بر شرفت جوانمرد ایرانی. رو سفیدمان کردی. خودمانیم. اگر شما با این کیف رو به رو می‌شدید چه می‌کردید!؟   

* از راه اندازی گیم نت برای بچه‌ها تا ترک معتادان! خبر خوب بعدی‌مان در مورد ابتکار جالب امام روستای فراشیان در شهرستان جغتای خراسان رضوی است. او ۱۸ سالی هست که به تبلیغ دین و ترویج معارف اهل بیت (ع) می‌پردازد. او تلاش می‌کند برای تبلیغ و ترویج دین روش‌های نو متناسب با شرایط هر منطقه به کار گیرد. امام روستای فراشیان، برای بازسازی و احیای محله خود یک ابتکار جالب داشت که توانسته موجب استقبال روستائیان در پرداخت زکات شود. او که حدود ۵ سال است برای تبلیغ به این روستا رفته، در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیارد تومان زکات از اهالی روستا جمع و آن را خرج امور فرهنگی و خیریه همان روستا کرد.  او حجت‌الاسلام «علی هادی‌زاده» نام دارد که با کمک مردم و از محل پول‌های زکات توانست، مرکز نیکوکاری روستا را فعال کند، اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر داشته باشد و از ۵۵۰ خانواده نیازمند حمایت کند. در سال گذشته بیش از ۱۰ مورد اشتغال‌زایی در مشاغل دامپروری، بسته بندی، خیاطی و جوراب‌بافی و… صورت گرفته است. او می‌گوید: «در جمع بچه‌های NA حضور پیدا کردم و از ۸۰ نفر از این افراد که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند، حمایت کردیم تا بتوانند شاغل شوند. زمینه ترک اعتیاد ۱۰ معتاد دیگر هم فراهم شده است. یکی از معتادان که با کمک مسجد ترک کرد و موفق به نجات از بلای خانمانسوز شد، به واسطه مهارتی که در زمینه خیاطی داشت، در یکی از تولیدی‌ها مشغول به کار شد. سال گذشته پنج نفر از اهالی روستا با وام‌هایی که از کمیته امداد گرفتند، توانستند تراکتور بخرند و پنج نفر نیز در عرصه دامپروری مشغول به کار شده‌اند. یک کارگاه تولید فلفل و یک کارگاه جوراب‌بافی و یک کارگاه خیاطی و ۲ مغازه سوپر مارکت هم در زمینه اشتغال‌زایی ایجاد شد.»  از دیگر اقدامات این امام محله این است که پس از رایزنی با یک شرکت، مکانی را که متعلق به هیأت این شرکت بود، برای راه‌اندازی خانه ورزش در اختیار گرفت و با خرید تشک و لوازم ورزشی و میز تنیس، محلی را برای ورزش و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان فراهم کرد. او می‌گوید: «در اقدام دیگری سوله‌ای در پی رایزنی با سپاه و کمک منابع زکات آماده شد و برای ورزش در اختیار جوانان قرار گرفت. راه اندازی گیم‌نت در ساختمان قدیمی بانک توسط جوانان با نظارت مسجد برای انجام بازی‌های رایانه‌ای اقدام دیگری بود که برای پُر کردن فراغت جوانان با برنامه‌های فرهنگی سالم محقق شد.» خدا قوت حاج آقا. لطف و خیرتان بیش باد. اجرتان با خدا!   

* این کارگر نانِ دلش را می‌خورد! خودمانیم‌ها سراسر گزارش امروز پهلوانی بود و روحیه جوانمردی ایرانی‌ها که خدا را شکر تمامی ندارد. این خبر خوب هم روایتی دیگر از رشادت‌های عزیزان این مرز و بوم است. می‌گویید نه؟! پس بگذارید برایتان از دلِ دریایی یک کارگر ساده لرستانی بگوییم؛ «حیدر ویسکرمی». این بزرگمرد مانند خیلی از ما برای کسب یک لقمه نان حلال زحمت می‌کشد. گاهی فشار زندگی بر او سخت می‌گرفت، اما همیشه توکلش به خدا بوده و هست. وقتی سومین فرزند جوانمرد دیار لرستان قدم به این دنیا گذاشت، او و همسرش تصمیم گرفتند برای شکرگذاری بچه یتیمی را به سرپرستی بگیرند. با اینکه زندگی برای آن‌ها سخت می‌گذشت، اما آن‌ها حالشان با انجام این کار خوب بود، چراکه معتقد بودند خدا برکت را به زندگیشان چندین برابر کرده است. همین هم شد، بعد یک مدت بنایی و کار روی زمین کشاورزی، در یک واحد بسته‌بندی مرغ مشغول به کار شد، واحدی را با کمک پدر و برادرهایش در ویسیان خریدند و اجاره‌اش دادند. خودش می‌گوید: «با اینکه می‌توانستیم بچه‌دار شویم، اما تصمیم گرفتیم که کودک یتیم دیگری را به سرپرستی بگیریم و اکنون نیز چند ماهی می‌شود حامی سومین فرزند که نوزاد چند ماهه‌ای است، شده‌ایم. مثل بچه‌های خودم دوستشان دارم و با آن‌ها برایم فرقی نمی‌کنند، سر نماز دعایشان می‌کنم و می‌خواهم که برایم دعا کنند. زندگی مشکلات خودش را دارد، ما هم کرایه خانه‌مان عقب می‌افتد و از بقالی سر کوچه نسیه می‌آوریم، اما هیچ وقت از کاری که کردم پشیمان نیستم، آخر آن‌ها برکت زندگی ما هستند.» روزی‌تان بیش باد، به اندازه دل بزرگ تان!   

*روز قیامت چه کسانی حال خوش دارند؟ لقمان حکیم رضی الله عنه پسر را گفت: «امروز طعام مخور و روزه دار، و هر چه بر زبان راندی، بنویس. شبانگاه همه آنچه را که نوشتی، بر من بخوان؛ آن گاه روزه‌ات را بگشا و طعام خور. شبانگاه، پسر هر چه نوشته بود، خواند. دیر وقت شد و طعام نتوانست خورد. روز دوم نیز چنین شد و پسر هیچ طعام نخورد. روز سوم باز هر چه گفته بود، نوشت و تا نوشته را بر خواند، آفتاب روز چهارم طلوع کرد و او هیچ طعام نخورد. روز چهارم، هیچ نگفت. شب، پدر از او خواست که کاغذها بیاورد و نوشته‌ها بخواند. پسر گفت: امروز هیچ نگفته‌ام تا برخوانم. لقمان گفت: پس بیا و از این نان که بر سفره است بخور و بدان که روز قیامت، آنان که کم گفته اند، چنان حال خوشی دارند که اکنون تو داری.» *خوش‌خبر باشید!  و اما سخن پایانی، خبرهای خوب‌تان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت [email protected] یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتس‌اپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.  پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید